היה לנו פעם מדור שנקרא "נעים להכיר" ובו הכרנו בנעימים בכל גיליון ספק אחד. ובכן, חזרנו! אנחנו משיקים מחדש את המדור ויוצאים שוב לסיבוב היכרות עם ספקינו החביבים. נא להדק חגורות, יוצאים לדרך!
לפני שנולד הניוזלטר הזה, נהגנו לפרסם מעת לעת כתב עת בשם "מעת לעת – עלון משקי דן". מי זוכר? כתבי עת ערוכים בדרך כלל במתכונת רפיטטיבית (חזרתית, חוזרת על עצמה) על מנת לסייע לקורא להרגיש בנח כאשר מגיע לידיו הגיליון החדש. לדעת למה לצפות ומה יהיה היכן. משכך, הקמנו מדורים קבועים ומילאנו אותם בתכנים מותאמים לכותרת המדור. אחד המדורים הפופולריים היה "נעים להכיר". במדור הזה הצגנו בכל גיליון את אחד הספקים שלנו. הסתכלנו על הספק מזוית קצת אחרת. אתם – מרבית הקוראים, פוגשים את הספקים או במעמד המקח והממכר, או "על הרמפה" במעמד האספקה. פוגשים שם נציגים של הספק. אנשי שיווק, סוכני מכירות או מחלקי סחורה. מה שאנחנו ניסינו לעשות זה גם להרחיב קצת את מעגל הנציגים – ללכת אל המנהלים, הבעלים, לפגוש את הספק בחציריו ולא בחצרות שלכם וגם להרחיב ולהעמיק את השיח. להסתכל קצת יותר רחוק על ציר הזמן. קצת היסטוריה – איך הוקמה החברה? על ידי מי? למה? מה היעדים והמטרות שלה? אלו אירועים משמעותיים חווה הספק לאחרונה? וקצת עתיד – מה התכניות? כיווני התפתחות? תחרות בשוק? מדיניות שיווק? כמובן שתוך כדי שיח רחב ומעמיק עולות גם סוגיות מן ההווה. מוצרים חדשים, עובדים חדשים, מנהלים חדשים, תקלות בתשלומים (אצל השכנים כמובן, לא אצלך...)
אז השנה החלטנו לחדש את המדור. השקנו כבר את מערך האיסוף. ערכנו רשימת ספקים וסידרנו אותה לפי סדר עדיפות לביקור עומק. בנינו לעצמנו מתודולוגיה של ביקור כזה – איך עושים אותו? איך מסכמים ומה עושים עם התוצר. קודם כל אנחנו מבררים ומוודאים את פרטי ההתקשרות – כתובת פיזית, כתובת דוא"ל, פרטי קשר של גורמי קשר רלבנטיים וכו'.. לאחר מכן אנחנו שואלים שתי שאלות עיקריות: מה האירועים המרכזיים שהשפיעו על 12 החודשים שחלפו? מה הגורמים העיקריים שעליהם מונחת תכנית העבודה לשנה הקרובה? מסתבר, שדרך שתי השאלות הפתוחות והכלליות האלה אפשר להבין 80 אחוז ממה שקורה אצל הספק. ולבסוף אנחנו מבקשים שמות של חמישה לקוחות משמעותיים מכוחותינו. את הלקוחות האלה (או אחרים שאנחנו נבחר) נשאל בהמשך מה דעתם על הספק. בואו נצא לדרך!
המשביר לחקלאי
חברת המשביר לחקלאי נמכרה לאחרונה על ידי קרן סקיי לקרן לגאסי. וגם, משרדי החברה עברו לעמק יזרעאל. וגם... הפתעה!
המשביר לחקלאי בע"מ, בבעלותה של קרן לאגסי עוסקת בשיווק, מכירה ואספקה של תשומות לחקלאות. מדובר על מוצרים ושירותים טכניים, מוצרי אריזה, מוצרי השקיה, בתי צמיחה, כימיקלים, דשנים, זרעים, חומרי הדברה, ביגוד והנעלה ועוד. הפעילות מתבצעת באמצעות סניפים (24)
חברת המשביר לחקלאי היתה בעבר אחת מספינות הדגל של אספקת תשומות ושירותים לחקלאות בכלל ולגד"ש בפרט. בשנות המשבר הכלכלי הארצי חל שבר גם במשביר והיא הפכה מאגודה שיתופית חקלאית לחברה. חברה כמו חברה שוקלת שיקולים עסקיים ועושה מאמצים להשיא את הרווח ולחלק אותו לבעלים. בשלוש עשרה השנים האחרונות הבעלים היו קרן אקוויטי "סקיי". קרן הון שמתמחה ברכישת שליטה בחברות ישראליות בוגרות, השבחתן ומכירתן. כך עשתה הקרן לאורך השנים עם המשביר. השביחה את החברה, שילשה את היקף הפעילות שלה והרחיבה מאד את האחיזה שלה בעשייה החקלאית. עם זאת, נאמנים למדיניות של הקרן – השבחה ומכירה (אקזיט בלעז) – הבעלים והמנהלים לא מפתחים קשר רגשי אל הנכסים וקובעים לעצמם מועדים למכירה. המועד הזה בהקשר של המשביר הגיע, ואפילו כבר עבר.. ולאחרונה נמצא הקונה שראה עין בעין עם הבעלים של קרן סקיי את הערך של החברה אל מול תמורה שהוא מוכן לשלם וקבוצת המשביר לחקלאי נמכרה לקרן ההשקעות לגאסי תמורת 80 מיליון ₪. בשבוע שעבר ביקרנו, רענן ומיכה, במשרדי החברה שעברו לאחרונה לחצר של משקי עמק יזרעאל, שם נמצא גם מרלו"ג של המשביר. המשרדים חדשים, בנויים בצניעות מפוארת. שמרנות מתקדמת.. פגשנו את יניב כוכבי, מנכ"ל המשביר ושמענו ממנו על השינויים. יניב סקר בהרחבה את תהליך המעבר לעמק יזרעאל. דיבר על היתרונות הגלומים בקרבה ובקשר הבלתי אמצעי בין ההנהלה לבין המרלו"ג. תענוג לראות את הוד מעלתו המנכ"ל, הסחבק העממי, מחליק צ'אפחות ומחליף דאחקות עם המחסנאים והמלגזנים. אמרת "קשר בלתי אמצעי" – אמרת יניב כוכבי... המחסנים במרלו"ג עומדים בתקנים מחמירים של בטיחות, הגנה מפני פגעי טבע, אש, מים, דליפת חומרים וכדומה. תהליך הליקוט והשילוח של המוצרים לסניפים נעשה באמצעות הגורם האנושי.. לא רובוטים ולא מחסנים אוטומטיים. כל מיכל, כל קרטון מונח ידנית על המשטח, נרשמים השינויים במלאי, המשטח נעטף, מסומן, מתועד בתעודת משלוח ומשולח לדרכו אל עוד לקוח מרוצה. במקביל סיפר יניב על מכירת החברה ועל הבעלים החדשים. יניב עצמו מכהן שנים ארוכות בתפקיד ובלי קשר לחילופי הבעלים הוא החליט לסיים את תפקידו ולצאת לדרך חדשה. עדיין אין לוח זמנים ואין מחליף אבל הפור נפל.. זו הזדמנות טובה להודות ליניב על ניהול מקצועי ועל שירות מסור לאורך תקופה ארוכה ולאחל הצלחה רבה בהמשך.
לאן תלך חברת "המשביר לחקלאי" בעתיד? אנחנו לא נפגשנו עם הבעלים החדשים אבל סביר להניח שהבעלים החדשים ימשיכו להוביל את החברה פחות או יותר לאותם כיוונים. האם ישקיעו בחדשנות? במיזוגים ורכישות? בכח אדם? בלקוחות? ימים יגידו..