top of page

קורסים וקהילות - מאי 2024

פורום מפגד"ש

פורום מפגד"ש יצא לסיור בערבה תיכונה. יוזמה של אייל בלום חברנו, בן חצבה, חקלאי בעל משק בעידן, ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה בעבר ומנכ"ל מושבי הנגב בהווה.

קיבל את פנינו ראש המועצה הנוכחי, מאיר צור שכמו אייל גם הוא חקלאי בנשמה ובעל משק חקלאי.

הערבה מציבה אתגרים לא פשוטים בפני החקלאים. אקלים קיצוני, כמות משקעים הנמוכה - 30 מ"מ בשנה, קרקע לא ידידותית, ריחוק מהציוויליזציה - 130 ק"מ מהעיר הקרובה לשני הכיוונים - באר שבע מצפון או אילת מדרום. בול באמצע - והקושי בהשקיה.

ההתמודדות עם האתגרים הללו מצריכה נחישות ומסירות ואלה אכן מצויים בשפע אצל חקלאי הערבה.

התחלנו את הסיור במו"פ ערבה. שמענו על המחקרים השונים. על גידול מנגו, צמחי תבלין, תמרים ועוד. המחקרים מכוונים בעיקר לפתרונות לבעיות הספציפיות של הערבה אבל לא רק. יש מה ללמוד ומה ליישם גם באזורים אחרים בארץ כמו למשל שיטות לבדיקת הזנת הצומח, מה הצמח צריך ומתי.

משם נסענו לחוות קורוקולוקו, חווה לגידול תנינים. התנינים בחווה משמשים לתיירות ולמכירה (למשל לגני חיות). בעבר היו גם אוכלים אותם ומשתמשים בעורות אבל זה נאסר ברגולציה שבעלי החווה לא מבינים ולא מסכימים איתה. אבל אלה החיים...

במושב צופר ביקרנו במפעל לייצור קנבוס. בית חרושת. תהליך מאד מאד מסודר, מבוקר, טמפרטורה, לחות, הפרייה ושליטה במגדר של הצמח...

האדם מחכה את הטבע ומנהל את תהליך הגידול של הצמח עד לייצור פרחים. הפרחים הולכים למפעל אחר, לא קשור לחוות הגידול, שבו הם נארזים בשקיות של 10 גרם ומשווקים לבתי מרקחת. השם קנביס מצית את הדמיון ומעורר מחשבה על השפעות של סמים קלים, אבל מעבר לאסוסיציות , מדובר בתרופה כנראה יעילה ומשפרת איכות חיים למי שזקוק ומורשה. והמפעל שבו ביקרנו מהווה חוליה חשובה ומשמעותית בתהליך הייצור.

ישראל מייבאת כ - 30 טון פרחים בשנה ומייצרת עוד כ - 50 טון. יותר מכל מדינות אירופה ביחד.

עלינו לעמדת תצפית על הגבול עם ירדן. צפינו מזרחה אל עבר ירדן ולמדנו על המורכבות של הגבול הזה, גבול של שלום קר..

במושב חצבה ביקרנו את רן אפשטיין, חקלאי, יזם, חדשן שלוקח את היזמות החקלאית הרחק הרחק אל עבר גבולות הדמיון ואולי אף מעבר.

רן מגדל דגים, בורי וסרטנים. הוא יודע לשלוט במין הדג ולהעדיף זכרים (רק בגלל הגודל שאליו הם מגיעים, לא קשור לשום דבר אחר) והוא מגדל חסות על מים, חקלאות הידרופונית ומשלב בינהם. המים של הדגים עוברים לחקלאות הצמחית ומזינים את הצמחים בכל טוב. מדהים.

ראינו כאמור התמודדויות לא קלות ולא שגרתיות שהן מנת חלקם של החקלאים בערבה. הם מתמודדים באהבה, בגאווה, בנחישות ובמסירות ומתגברים הן על הטבע והן על טבע האדם.

קינחנו בארוחת צהריים מאוחרת ובסיכום והרמת כוסית (תודה משה!) לכבוד החג.

תודה לאייל שאירח אותנו ברוחב לב ופתח לפנינו דלתות אל חקלאות ייחודית ומיוחדת במינה

תודה לריקי על הארגון וההפקה המופתיים, לחמוטל, לאורי ולכל מי שבא. היה אחלה.

פורום מרכולים

פורום מרכולים הקרוב יעסוק בפיתוח מנהלים. נצא לסדנת ODT , סדנא לפיתוח חשיבה יצירתית,

עבודת צוות , שיתוף פעולה, גיבוש והתמודדות עם בעיות.

כל הטוב הזה יתקיים בקיבוץ צרעה, שנמצא באזור השפלה, המכונה "פרובנס הקטנה".

לכבוד הוא לנו להתארח בכלבו של מוטי שהוא מוותיקי המנהלים שיש לנו בפורום ובכלל

מחכים ומצפים למפגש הקרוב. כל הרשמים מהביקור נעדכן בגיליון הבא.

פורום תשתיות

חברי פורום מנהלי תשתיות צפויים להיפגש  בקרוב. לקראת הקיץ  נקדיש את המפגש לנושא בריכות השחייה בקיבוצים, היתרים, נהלים ומה שביניהם והפעם הקיבוץ המארח – משמר הנגב.

נשמח להגיע , ללמוד ולהתרשם. רשמים מהמפגש בגיליון הבא.

הבריכה במשמר הנגב

מעוניינים להצטרף לפורומים שלנו? יותר מנשמח!